Beställningsvillkor

Våra beställningsvillkor beskriver de regler och riktlinjer som gäller vid köp och leverans från HITEX AB. Vi strävar efter att göra beställningsprocessen så smidig och tydlig som möjligt, med klara riktlinjer för frakt, returer, avbokningar och kundens ansvar.
Läs gärna igenom informationen nedan för att få en tydlig bild av våra rutiner – allt för att vi ska kunna ge dig bästa möjliga service.

Köpvillkor

Leverans av lagervaror
Alla beställningar med artiklar som finns i lager skickas normalt inom 1-2 arbetsdagar. Vi strävar alltid efter att leverera ditt paket så snabbt som möjligt.
Ångerrätt
Privatkunder har 14 dagars ångerrätt från det att varan tagits emot.

Leverans inom Sverige

När din beställning skickats får du ett e-postmeddelande som bekräftar detta. Har du inte fått ditt paket inom 9 arbetsdagar?
Kontakta oss gärna på hitex@hitex.se så hjälper vi dig.

Återtagandeförbehåll

Alla varor som säljs via hitex.se förblir HITEX AB:s egendom tills full betalning erlagts.

Kontaktinformation

Se vår kontaktsida för mer information.

HITEX AB
Nissavägen 5
376 36 Svängsta
Sverige
Organisationsnummer: (SE) 556658-3117

Tillämpning

Dessa köpvillkor gäller om inte svensk eller annan tillämplig lag föreskriver villkor som strider mot dem. För privatpersoner gäller konsumentköplagen och distansavtalslagen. För företag gäller köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att villkor kan avtalas bort.

Beställning

Kunder under 18 år måste ha målsmans godkännande. Beställningar i någon annans namn utan samtycke eller som orsakar ekonomisk skada polisanmäls. För ej uthämtade paket debiteras faktisk fraktkostnad.

Om du väljer att returnera en vara själv, ska det ske som spårbart företagspaket till:
HITEX AB
Nissavägen 5, SE-376 36
Svängsta, Sverige

Priser

Alla priser på vår webbplats anges i SEK inklusive svensk moms (25 %).

Betalning och orderhantering

Vi reserverar oss för eventuella fel i lagersaldon som kan påverka leveranstider. Vid behov kan vi, i samråd med dig, ersätta en produkt med en likvärdig eller bättre utan att priset ändras.
Om du vill ändra eller lägga till produkter efter att beställningen behandlats, räknas det som en ny order. Delad leverans sker endast på begäran och innebär extra fraktkostnad.

Köparens ansvar

Som kund ansvarar du för att angiven leveransadress är korrekt och att du hämtar ut försändelsen inom 9 dagar från avsändning.

Ändring av beställning

Du har rätt att ändra din beställning innan den behandlats, förutsatt att det inte gäller specialbeställda varor. Det nya priset gäller vid ändring. En redan skickad order kan inte ändras.

Avbeställning

Avbeställning är möjlig utan kostnad innan ordern behandlats. När faktura och fraktdokument skapats räknas ordern som behandlad. Efter detta är avbeställning inte möjlig. Specialbeställda varor kan inte avbeställas efter att vi lagt beställning hos leverantör eller programmerat produkten. Avbeställningen är giltig först när du fått en bekräftelse från oss.

Ångerrätt enligt distansavtalslagen

Som privatperson har du rätt att ångra köpet inom 14 kalenderdagar. Kontakta oss om du vill åberopa ångerrätten. Produkten ska vara oanvänd och i originalförpackning. Retur sker på egen bekostnad och väl emballerad. Skadas varan vid retur står du som kund för ansvaret.

Om produkten inte fungerar som avsett (ex. kompatibilitetsproblem), och ångerrätten inte gäller, kan vi i vissa fall ändå acceptera retur. Då står du som kund för kostnader och vi förbehåller oss rätten att göra ett avdrag på 20 % för hantering.

Reklamationer

Enligt konsumentköplagen har privatpersoner rätt att reklamera en vara inom tre år från köp, oavsett garantitid. Reklamation ska ske inom skälig tid från att felet upptäckts. Efter garantitidens slut är det köparen som ska visa att felet fanns vid leverans.

Returer

Om en vara är defekt förbehåller vi oss rätten att ersätta den med en likvärdig produkt om samma vara inte finns tillgänglig.

Support

Vid frågor är du alltid välkommen att mejla oss på hitex@hitex.se. För generell användarsupport eller fel som inte omfattas av garanti hänvisar vi i första hand till tillverkaren eller servicepartner.

Information

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, felaktig produktinformation eller fel i specifikationer. Bilder på webbplatsen är illustrativa och vi kan inte garantera att de återger varans exakta utseende.

Dispute

Vid tvist med privatperson följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämnden’s (ARN) rekommendationer. Tvister mellan företag avgörs i domstol.

Force Majeure

Vi friskriver oss från ansvar vid händelser utanför vår kontroll, såsom krig, naturkatastrofer, arbetsmarknadskonflikter, myndighetsbeslut eller liknande oförutsedda händelser som gör att vi inte kan uppfylla vårt avtal.

Ansvar för dataförlust

Vi ansvarar inte för eventuell förlust av lagrad information, t.ex. orderbekräftelser eller kvitton. Vi rekommenderar därför att du som kund alltid säkerhetskopierar viktig data innan installation eller åtgärd, särskilt vid inskick av enheter för service eller reparation.